Mgr. Iveta Honzejková
Co že to znamená? Přeci ve svahilštině - Africká cesta za buvolem. Je konec dubna a my se společně vydáváme do africké savany za dalším zvířátkem.
Náš cyklus „ Méně známá africká divočina“ pokračuje. Dnes to ovšem bylo trochu jiné. Pozvali jsme k sobě do třídy na dvě hodiny kamarády z 5. A.
Hodiny ukazují osm hodin a my pomyslně vzlétáme do Keni. Přistáváme a vydáváme se do savany, která již ožívá slunečními paprsky a africkými zvířaty. Bedlivě pozorujeme dění kolem sebe a v tom spatříme veliké, černé zvíře se zakroucenými rohy. Je jich poměrně velké stádo. Máme se bát či ne? Podle tajemného obrysu jsme odhadovali o jaké zvíře jde. Následoval náš oblíbený cyklus „ S Jakubem v Africe“. V něm vidíme náročnou práci ošetřovatelů zvířat v ZOO. Za odměnu pak aktéři pobývají v Africe a pozorují divoká zvířata ve svém prostředí. I my se tak dovídáme mnoho nových a zajímavých informací. Víte, že buvolí rohy jsou tak pevné, že je neprostřelí ani kulka z pistole? Také už víme, že buvol patří mezi nejnebezpečnější zvířata a že je členem velké pětky. A víme už, proč se mu říká „černá smrt“.
Po přestávce přišli páťáci a my měli hned první společný úkol - Alfabox. Doplňovali jsme vše, co víme o buvolovi nebo souvisí s Afrikou. Další úkoly byli odhadové otázky. U obrysu buvola jsme měli 5 otázek - měli jsme odhadovat, zda jsou pravdivé či nikoli. Následovalo společné učení. Každý ve skupině dostal text, který si potichu přečetl. Poté se text otočil směrem dolů a vybral se mluvčí. Jeho úkolem bylo říci, co si skupina zapamatovala z textu. Po představení všech částí textu jsme se vrátili k odhadům a upřesnili si správné odpovědi na odhadové otázky. Vše jsme si shrnuli, zopakovali. Po velké přestávce nás čekala společná matematika, která nás trochu potrápila. Starší žáci byli totiž pouze učiteli, vůdci, nápovědou a mladší žáci počítali. Poté jsme společně tvořili myšlenkovou mapu všech poznatků o buvolovi. Poslední společnou aktivitou byl - Hon na odpověď. Někomu se dařilo, jiným méně. Tato aktivita byla spojena i s pohybem. Páťáci nás opustili a nám zbýval akrostich a životabáseň. Zjistili jsme, že spolupráce se staršími žáky je fajn. Na úplný závěr jsme si do laptbooku nalepili obrázek a vše jsme zhodnotili. Pomyslně jsme se vydali zpět na cestu domů. S batohy na zádech se vydáváme z letištní haly ZŠ do svých domovů.
Takže příště - Habari na kwaheri, katika Afrika neboli Ahoj a nashledanou v Africe.