Včelky Knihovna Bakaláři Suplování Office 365 Jídelníček Objednávka obědů Rozvrh PC učebny Nástěnka Robot Emil 3 Robot Emil 4 Facebook ZŠ Špičák
PROJEKT „PŘEŽIJÍ“ – PES HYENOVÝ

PROJEKT „PŘEŽIJÍ“ – PES HYENOVÝ

  • Iveta  Honzejková

Mgr. Iveta Honzejková

2. 6. 2024

Poslední květnový den se žáci 1. B opět vydali do africké savany. Tentokráte pro ně byl připraven pes hyenový. Jedna z nejohroženějších velkých šelem s populací ve volné přírodě nepřesahující 1500 dospělých jedinců. Vyprávění od pana fotografa přišlo, a tak jsme mohli začít.


V úvodu proběhla aktivita, která byla propojena s orientací v prostoru. Děti psaly písmenka podle toho, kde se v abecedě vyskytují. Protože ještě neznají, jak jde abeceda za sebou – byla jim promítnuta na tabuli. Šikovní žáčci vyluštili slovo pes hyenový a byli odměněni včeličkou, kterou sbírají za aktivitu. Následovala rybí kost s otázkami. Metoda rybí kost je trochu zmátla a někteří do otázek kladli otázky k rybě, jiní ke psovi. Téma sice bylo známé, ale nepozorní žáčci to popletli. Následovala myšlenková mapa co o něm víme. V závěru první části jsme si pustili video o jeho životě, jak loví, jak se pohybuje, kde žije, čím se živí. Na úplný závěr prvního bloku došlo na vyprávění, jak fotografie vznikla. V průběhu této části jsme se dověděli mnoho zajímavostí – dá se ochočit, má pouze 4 prsty na končetinách, je nápadně zbarvený, množí se jen dominantní pár, žije ve velkých smečkách, dorozumívá se kýcháním, umí velmi dobře a organizovaně spolupracovat.

Druhá část dopoledního programu byla naučná. Žáci byli rozděleni do dvou velkých skupin. Každá skupina obdržela jednoduchý naučný text s informacemi o psu hyenovém a hyeně žíhané, se kterou jsme se již potkali dříve. Úkolem dětí bylo si vše přečíst a porovnat co mají společného, v čem se liší. Společně jsme pak zapsali do vennových diagramů na tabuli. Byl to poměrně náročný úkol, ale s drobnou pomocí ho žáci zvládli. Následovalo tvoření obrázků – střídání barevného a černobílého provedení fotografie psa. Pro některé žáčky to byl těžký úkol. Poté jsme se přemístili do spojovací chodby školy a zde jsme lovili kořist, utíkali do domečku před hladovými psi, kdo byl doma, přežil.

Poslední část dne patřila psaní dopisu, vzkazu, přání psovi hyenovému, nalepení samolepky do naší knihy, kterou si postupně vyrábíme, shrnutí informací a vyhodnocení včetně sebehodnocení. Tematický den se nám líbil a do konce roku nás čeká ještě jedno, možná dvě africká zastavení.